La Llei Òmnibus permet activitats lúdiques de 4×4 a les Gavarres

21 maig 2015
4x4 circulant per les Gavarres el 19 d'abril / excursionista
4×4 circulant per les Gavarres el 19 d’abril / cedida per l’excursionista

Si estem ben atents als sentits, a les Gavarres hi podem trobar papallones, reinetes, tortugues, blauets, porcs senglars i “animals de dues potes”, entre d’altres. I en aquest massís també podem trobar-hi moments i espais silenciosos. Igual de silenciosa ha estat l’aplicació pràctica de la Llei Òmnibus impulsada pel govern de CiU el 2011. Un dels casos en què les “regles de joc” han canviat és en els entorns naturals. Per exemple, és el cas que ens va relatar una colla d’excursionistes fa un mes, el 19 d’abril.  Les excursionistes van ser sorpreses per una activitat motoritzada de cinc vehicles 4×4 que transcorria per senders excursionistes, amb l’autorització del Consell Comarcal del Gironès.

Les excursionistes ens van explicar que van quedar sobtades. Solen pujar a Sant Miquel força vegades durant el mes, però aquell dia a l’altura de Cal Mistaire es van trobar cinc 4×4 amb matrícules de l’Estat espanyol. Un dels vehicles estava encallat en unes roques. De fet, asseguren que havien d’endinsar-se pel bosc perquè el camí quedava tallat. Les persones que van veure aquesta activitat, a les Gavarres, asseguren que els 4×4 pujaven per una pista de Campdorà però que havien seguit un sender “no preparat” per a aquesta activitat. Quan van aconseguir desencallar el 4×4, els cotxes van seguir pujant cap a Sant Miquel. En aquest moment una de les excursionistes va fer fotos i les conductores li ho van retreure, però ella va dissimular i va dir que “fotografiava el paisatge”. L’excursionista no va veure gens normal el que estava passant i va trucar a Agents Rurals, que van confirmar que l’activitat estava autoritzada. Les excursionistes van afirmar que “a vegades ja ens molesten les bicicletes, perquè van molt ràpid i no respecten gaire la gent que va a peu. Doncs imagina’t!” i afegeixen que els 4×4 “van erosionar molt els camins”.

Els Agents Rurals expliquen que no es tractava de cap cursa sinó d’una activitat motoritzada amb permís. Segons el cos de rurals, el Consell Comarcal del Gironès els va permetre un recorregut autoritzat on calia respectar la velocitat i les lleis ambientals. Per fer l’activitat només calia omplir un document. També s’ha contactat amb el Consorci de les Gavarres, però aquests afirmen que ells no han autoritzat res i desconeixen si s’ha demanat permís o si realment calia per al tipus d’activitat. Després de trucar al Consell Comarcal del Gironès, hem pogut confirmar que l’activitat comptava amb autorització ja que no es tracta d’una activitat de competició. Amb la Llei Òmnibus a la mà, si el nombre de vehicles hagués estat inferior a quatre no hauria calgut ni l’autorització. Abans de la reforma realitzada pel govern convergent, les autoritzacions en espais protegits eren força més restrictives.

També hem parlat amb el portaveu de l’Associació de Naturalistes de Girona (ANG), Enric Cortiñas, que ha declarat que “en el seu moment ja es va denunciar que la Llei Òmnibus, implicava un retrocés per a tota la societat catalana i que podia afectar greument el medi natural i el territori. A més aquest tipus d’activitat motoritzada té efectes com l’erosió del sòl, l’eliminació de la vegetació, l’alteració de l’hàbitat de les espècies de fauna, etc.”  De fet, Enric Cortiñas de l’ANG argumenta: “L’accés motoritzat al medi natural que permet la Llei Òmnibus afecta la seguretat d’excursionistes, muntanyencs i vianants que circulen pels camins i pistes de muntanyes. Així mateix, també permet la possibilitat de fer competicions esportives de motor en espais naturals protegits.” Afegeix que “tot plegat és una nova agressió als nostres espais naturals protegits”.

Des de l’Associació de Naturalistes de Girona denuncien: “Els canvis produïts per la Llei Òmnibus han facilitat un augment de l’accés motoritzat als espais naturals, i de fet, ens trobem cada vegada més amb peticions o propostes per fer circuits de trial en espais protegits o amb uns valors naturals importants. A més, des de l’ANG hem hagut de posar una denúncia per la construcció il·legal d’un trial a l’EIN Alta Garrotxa, i estem donant suport a un grup que vol evitar la construcció d’un trial a la Vall del Llémena”. Enric Cortiñas ha afirmat que reben diverses denúncies de ciutadanes, a més d’analitzar els diferents projectes i plans que rebem des de l’administració, fet que fa que tinguin un volum important de casos i que tot depengui de la disponibilitat de temps de les voluntàries de l’entitat.

Des de consultar les diverses fonts hem pogut comprovar que hi ha queixes de les entitats ecologistes i de les persones més sensibilitzades en qüestions ambientals que accedeixen als espais protegits, però per part de l’administració només hem rebut la resposta que “això és legal” emparant-se amb la Llei Òmnibus.