Cooperativa de consum Olidecoop

15 maig 2014
Cooperativa OlideCoop. Carles Palacio
Cooperativa OlideCoop. Carles Palacio

Cooperativa de consum Olidecoop

Olidecoop és una associació nascuda el 2010 a Girona amb la intenció de crear un grup de consum crític, responsable i ecològic. Aquest col·lectiu té com a objectiu establir un lligam entre productores i consumidores més estret i, alhora, potenciar les iniciatives de producció ecològica i de proximitat. La seu, ubicada als locals de l’Associació de Veïns de Sant Daniel, és l’espai on cada dimecres, les sòcies passen a buscar les cistelles que s’elaboren amb tota classe de productes alimentaris. Actualment Olidecoop esta formada per més de 33 nuclis familiars i s’està estudiant el desdoblement de l’associació davant la demanda de noves persones que hi volen participar.

Teniu una llarga llista de productes. L’objectiu és poder dependre exclusivament de les comandes fetes a Olidecoop?

Un dels aspectes als quals hem donat importància ha estat abastir-nos de productes bàsics. És a dir, més que cobrir totes les possibilitats (això és molt difícil perquè podem tenir criteris molt diferents entre les unitats familiars) el que entenem és que hi ha una sèrie de productes que hi han de ser. Estem parlant de verdures, pa, làctics, pastes, arròs, carn o sabons, entre altres. Val a dir, però, que encara ens falten per cobrir alguns productes. Per exemple, ara mateix se’ns fa difícil trobar fruita ecològica i de producció local.
Però en tot cas, sí que podem dir que un objectiu seria el de proveir com més productes millor, això sí, respectant els criteris que tenim com a grup de consum a l’hora d’escollir-los.

L’èxit de la producció ecològica, tot i l’actual context de crisi econòmica, demostra que és possible una altra forma de consum?

És veritat que ara mateix comprar productes ecològics encara ens surt més car que anar al supermercat. I en canvi, el consum de productes ecològics ha crescut.
Possiblement és perquè ara hi ha més consciència sobre el tema que fa uns anys. I aquesta consciència és a diferents nivells. Segurament donem més importància a saber què mengem, també hi ha la convicció que menjar tomates al gener i cols a l’agost no pot ser sostenible, també perquè volem relacionar-nos directament amb les productores i no amb les grans superfícies…

Entre els vostres criteris de producció hi ha el de les condicions laborals. És una forma de lligar ecologisme i consciència social?

Abans d’iniciar el grup de consum vam estar un temps plantejant-nos una sèrie de criteris que havien de servir-nos de referent a l’hora d’escollir els productes d’Olidecoop. I aquests criteris hi són perquè volem ser un grup de consum crític. Més enllà de proveir-nos amb productes ecològics, volem mostrar altres formes de consum basades en el tracte directe amb la productora, amb el consum de productes locals i de temporada, etc.
Alguns dels criteris que vam establir són irrenunciables i altres flexibles. I entre els criteris que trobem irrenunciables hi ha precisament el de treballar amb productores que respectin les condicions laborals de les treballadores. I, de fet, hem renunciat a treballar amb una cooperativa que va acomiadar treballadores que volien presentar-se a unes eleccions sindicals.

L’associació funciona sense alliberades. Ha estat difícil bastir l’organització?

La veritat és que sí que ha costat el tema organització. Cal tenir en compte que amb tres anys hem crescut molt tant pel que fa a les unitats familiars que formen part d’Olidecoop com per la quantitat de productes que tenim. Tot això ha comportat molta feina.
Ara fa més o menys un any vam començar a treballar amb una pàgina web que ens ha fet un informàtic d’Olidecoop i que ens ha facilitat moltíssim la feina.  Treballem per comissions i procurem que les feines estiguin repartides i vagin rodant. Però són esforços que compensen!