Irregularitats i tradicionalisme en l’elecció del cartell de les Fires de Sant Narcís

14 setembre 2015
Presentació del cartell de les Fires de Sant Narcís / Ajuntament de Girona
Presentació del cartell de les Fires de Sant Narcís / Ajuntament de Girona

Una vegada més, i ja en són unes quantes, la festa major de Girona tindrà un cartell amb referències religioses. Enguany, l’Ajuntament ha escollit un disseny de Gemma Moreno i Joan Codina inspirat en un videojoc dels anys vuitanta. El protagonista del cartell és, com en les dues darreres ocasions, el patró de la ciutat, Sant Narcís, que es presenta vestit d’autoritat eclesiàstica.

Des que Carles Puigdemont va accedir a l’alcaldia l’any 2011, les referències religioses en els cartells de les Fires han estat constants. Sant Narcís, la llegenda de les mosques, la Catedral… Pel que sembla, la millor manera de representar la ciutat són les tradicions i els mites catòlics. Durant els últims cinc anys, l’Ajuntament tan sols s’ha decantat en una ocasió per un cartell explícitament laic. Va ser l’any 2012, amb un disseny que recordava les castanyes típiques d’aquesta època. Puigdemont té una responsabilitat directa en l’elecció del cartell, ja que presideix el jurat que valora les diferents propostes. La resta de membres del jurat són diversos càrrecs directius de l’Ajuntament, una representant de cada grup municipal i tres artistes escollides pel mateix alcalde.

Una de les persones que formava part del jurat és Lluc Salellas, que s’ha mostrat decebut per l’elecció del cartell. El portaveu de la CUP ha explicat a l’ARIET que la seva intenció era escollir un cartell en què no hi sortissin ni Sant Narcís, ni la Catedral, però que al final es va imposar el criteri de la resta de membres del jurat. Tot i això, Salellas ha reconegut que de les tretze propostes presentades, deu contenien algun tipus de referència religiosa i que de les tres propostes que van arribar a la final el jurat va escollir la menys dolenta.

El mateix guanyador que el 2013

Enguany, a més, l’elecció del cartell s’ha vist afectada per una sorprenent irregularitat. Les bases del concurs estableixen que les persones que han guanyat una vegada no s’hi poden tornar a presentar. Aquesta limitació no ha impedit, tanmateix, premiar per segona vegada Joan Codina, que ja va guanyar l’any 2013 amb un cartell que també enaltia la figura de Sant Narcís. L’Ajuntament de Girona justifica l’incompliment de les bases amb l’argument que Codina no s’ha presentat individualment, sinó com a membre d’un col·lectiu. Segons el consistori, un artista pot guanyar el concurs a títol individual i tornar-se a presentar sota el paraigües d’una entitat.

Els cartells de les Fires podrien ser més creatius i allunyats dels tòpics si l’Ajuntament afavorís la participació d’artistes d’arreu de Catalunya. Malauradament, les bases del concurs són molt estrictes i només permeten la participació de persones que estiguin empadronades a Girona des de fa tres anys. Aquesta exclusió afavoreix personatges com Codina, que no tenen una trajectòria artística gaire brillant, però que gaudeixen de molt bons contactes dins la societat gironina. Codina és un empresari d’èxit que s’ha dedicat al món del còmic durant les estones lliures. L’advocat ha pogut mostrar públicament la seva obra gràcies a la generositat d’institucions tan ben establertes a Girona com la Cambra de Comerç o el diari El Punt, que li han editat alguns còmics. Si del que es tractava era de premiar l’arrelament, l’Ajuntament l’ha encertada de ple.