Jutgen la MAT la mateixa setmana de la seva inauguració

16 febrer 2015
Torre de Molt Alta Tensió / Sergi Vázquez
Torre de molt alta tensió / Sergi Vázquez

La sala tercera del Tribunal Suprem ha cridat a declarar, el pròxim dia 18 de febrer, per la seva condició d’experts, nou tècnics que han emès informes que qüestionen la legalitat del projecte de la línia de la MAT en el seu tram entre Bescanó i Santa Llogaia d’Àlguema.

IAEDEN, la CUP i Alarmat són els col·lectius que han presentat la demanda en forma de contenciós administratiu en contra de l’acord del consell de ministres pres l’agost del 2013, en què atorgava a la construcció de la MAT l’aval d’utilitat pública i s’aprovava el projecte d’execució de la línia elèctrica de 400 kV en el seu segon tram. Mesos més tard l’alt tribunal ha acceptat el recurs a tràmit i ara demana, de manera extraordinària, que els tècnics que van redactar informes d’incompliments els ratifiquin davant de seu judicial.

Ens aquests informes es denuncien aspectes com la manca d’un estudi d’impacte ambiental que valori la compactació, la fragmentació del projecte en tres trams, la manca de justificació de la línia, l’incompliment de les distàncies de seguretat respecte de masies i nuclis o bé els efectes dels camps electromagnètics sobre la salut.

En concret, el tribunal ha citat a declarar el doctor i president d’Eurosolar -associació europea per les energies renovables-, Pep Puig, la doctora de la UdG Anna Garriga, el doctor Josep C. Vergés, el doctor José Luis Bardasano, el doctor de la UB Joaquim Sempere, Bàrbara da Silva, Marta Picó, Àlex Barceló i l’enginyer tècnic en topografia Enric Barneda.

Les declaracions que posen en entredit la línia coincideixen paradoxalment durant la mateixa setmana que les autoritats franceses i espanyoles, encapçalades pel president Mariano Rajoy i el primer ministre Manuel Valls, inauguren la línia oficialment.

Per les opositores, aquest desfasament entre la justícia i l’administració denota les poques garanties que té la població a l’hora de ser tinguda en compte per les decisions governamentals. No seria la primera vegada, en la llarga lluita contra la MAT, que una sentència judicial invalida una part del projecte un cop construït el tram.