L’Autoritat del Transport Metropolità apuja el transport públic, però manté els privilegis als alts càrrecs

El transport públic de les comarques gironines s'encarirà de mitjana un 3,5% / Ferran Parra
El títol més venut a Girona, la T-50/30,  s’encareix un  8,3% / Ferran Parra

Com gairebé és tradició, la nit de cap d’any portarà noves tarifes al transport públic. Enguany, el Consell d’Administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha anunciat un encariment mitjà del 3,5% dels títols. Els preus varien segons les diferents àrees territorials, que depenen de les decisions de Barcelona, però en general els títols que s’encareixen més són, precisament, els que més es venen. A Girona, el títol que puja més és la T-50/30, que passa de 31,20€ a 33,80€, cosa que representa un increment del 8,3% respecte el 2013. Malgrat aquesta nova pujada, l’ATM treu pit i subratlla que “es congelen els preus dels títols dels usuaris més intensius”, com la T-MES.

Aquesta nova pujada ha generat crispació entre les usuàries i les organitzacions defensores del transport públic. L’Associació per la Promoció del Transport Públic denuncia els titulars “enganyosos” de l’ATM. En un comunicat fet públic el 23 de desembre, aquesta associació explica que la Generalitat promou de forma encoberta el transport privat, ja que rebaixa els peatges de les autopistes mentre encareix els títols que més es venen, com la T-50/30. L’organització considera que els canvis de preu es traduiran en contaminació ambiental i exigeix una rectificació immediata al conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila.

Els sindicats també s’han afegit a les crítiques contra les noves tarifes. Comissions Obreres destaca que l’encariment perjudica els sectors més afeblits per la crisi econòmica i recorda que els títols socials són difícils d’amortitzar perquè les persones aturades no s’han de desplaçar amb la mateixa freqüència que les persones ocupades.

Vint-i-un alts càrrecs es reparteixen 42.000€ en dietes

Altres organitzacions duen les crítiques molt més lluny i relacionen les noves tarifes amb els privilegis de què gaudeixen els càrrecs directius de les empreses de transport públic. La CUP de Barcelona i la Coordinadora Obrera Sindical denuncien “opacitat” en la gestió de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i “malbaratament sistemàtic de recursos públics”. El sindicat recorda que la direcció de TMB està “inflada” amb uns 600 polítics del PSC que cobren de mitjana 100.000€. La CUP i la COS van presentar precisament aquest mes de desembre una querella contra la cúpula de TMB per malversació de fons públics.

Més enllà del cas de TMB, el cert és que el principi d’austeritat que guia la política econòmica de la Generalitat no arriba al Consell d’Administració i al Comitè Executiu de l’ATM. A partir d’informació publicada al portal de transparència de la Generalitat, l’ARIET calcula que cada any 21 alts càrrecs de l’ATM es reparteixen 42.000€ en concepte de dietes, és a dir, uns 2.000€ per cap.

El Consell d’Administració i el Comitè Executiu de l’ATM estan formats gairebé íntegrament, per polítics convergents o socialistes. El Consell d’Administració, que és l’òrgan rector de l’ATM, es reuneix cinc vegades l’any, les mateixes que el Comitè Executiu, que s’encarrega d’examinar propostes i d’elevar-les al Consell d’Administració. Cada reunió implica una dieta de 325,80€, de manera que cinc reunions anuals es tradueixen en 1.629€. Com que algunes persones formen part tant del Consell d’Administració com del Comitè Executiu, cobren per partida doble. Aquest és el cas de Ricard Font i Hereu, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat. Font i Hereu és vocal al Consell d’Administració i president del Comitè Executiu, i per tant cobra 3.250€ en concepte de dietes per deu reunions diferents.

L’acumulació de càrrecs en diferents òrgans suposa, en alguns casos, un complement salarial formidable. El mateix Font i Hereu, sense anar més lluny, participa en onze òrgans que depenen del Departament de Territori i Sostenibilitat, gairebé tots relacionats amb la mobilitat: ferrocarrils, ports, aeroports, etc. Per aquests onze càrrecs, Font i Hereu percep, només en concepte de dietes, 18.300€ anuals, que s’afegeixen al seu salari convencional, que és de 79.651€ bruts.