Privatize The Park

L’Ajuntament de Girona i la Diputació col·laboren en l’organització d’un concert exclusiu de música electrònica al parc de la Devesa 

Parc de la Devesa de Girona /Carles Palacio
Parc de la Devesa de Girona /Carles Palacio

El proper dissabte, entre les 3 de la tarda i les 3 de la nit, el parc de la Devesa serà privatitzat. S’aixecaran barreres metàl·liques per delimitar una zona d’uns 40.000m2 i només es podrà accedir a l’espai pagant una entrada de 35 euros. Què s’hi farà? Doncs un concert de Richie Hawtin, un dels DJ més aclamats a les pistes de ball d’arreu del món. Al costat de l’estrella britànica hi actuaran d’altres noms rellevants de la música electrònica, com Paco Osuna, Fabio Florido o Hito.

Però Escape In The Park és molt més que un concert techno. Els promotors volen que aquesta experiència posi en equilibri “el progrés de l’home amb la naturalesa”. Per això han ideat un espai anomenat Explore, on s’hi exposaran diverses escultures biodegradables que permetran “maridar” la música electrònica, les arts visuals i la natura. L’objectiu és transmetre un “discurs reivindicatiu” sobre la preservació del medi ambient.

L’invent sembla que funciona força bé. Les primeres entrades, les més econòmiques, ja estan esgotades. Ara mateix només queden les de 35 euros. També hi ha la possibilitat d’adquirir un “Acceso preferencial”, que val 250 euros i que permet estalviar-se les cues, aparcar el cotxe durant tota la jornada i accedir a una zona exclusiva sense aglomeracions. Les persones que comprin aquest tipus d’entrades rebran un obsequi de benvinguda. “Una gran sorpresa que seguro que te encantarà”, animen els promotors, que realitzen la major part de la comunicació en castellà i en anglès.

L’objectiu no és atraure el públic local, sinó l’internacional, que té més poder adquisitiu i està més avesat a aquest tipus d’esdeveniments. Per facilitar els desplaçaments, diversos autobusos sortiran de Barcelona a primera hora de la tarda i tornaran ben entrada la nit. El trajecte d’anada i tornada costa 10 euros, molt menys que qualsevol transport públic. Perquè ningú es perdi, els promotors es refereixen a la ciutat amb el nom de "Gerona". En cas que l'aventura empresarial doni bons resultats,  Escape In The Park podria ser l’embrió d’un festival com el Sonar, que cada any atrau milers de visitants d’arreu del món.

Les administracions s’han bolcat en la iniciativa. L’Ajuntament de Girona vol aprofitar el concert per promocionar la Devesa com un “espai cultural i mediambiental”. Segons el regidor Carles Ribas, la privatització temporal del parc “encaixa” amb el projecte urbanístic impulsat pel consistori. La Diputació, per la seva banda, entregarà 12.000 euros als promotors perquè puguin organitzar l’esdeveniment sense córrer riscos. Així, en cas que el concert sigui un èxit, el marge de benefici serà molt més ampli. Com moltes altres ajudes de l'organisme, aquesta subvenció s'ha concedit de forma arbitrària, sense passar per cap concurs públic.

L’artífex de tot plegat és una persona molt propera al president Carles Puigdemont i a la classe política de Girona: Kim Riera, un marxant d'art que darrerament s'ha aficionat a la música techno. El fundador d'Electrona ha aconseguit que l'administració s'involucri en un concert d'escàs interès públic, però potencialment molt lucratiu. Per organitzar Escape In The Park, Riera s'ha associat amb l'escola de producció musical EUMES i amb les agències Contrast i B4 Bookings.

La primera incursió de Riera al món de la música techno es va produir el passat mes de febrer, quan va organitzar un concert en un espai protegit: el monestir de Sant Pere de Galligants. La seu del Museu d’Arqueologia, un edifici romànic declarat Bé Cultural d’Interès Nacional, va haver d’adaptar-se als 140 decibels que projectaven els altaveus i al tràfec de centenars de persones. “Que peti fort!”, desitjava Riera pocs dies abans. Ni el Departament de Cultura ni l’Ajuntament hi van posar cap trava. El concert és va presentar com una oportunitat única per veure en directe DJ Claptone, però curiosament el músic actuava la mateixa nit a Panamà. Les costoses entrades servien tan sols per escoltar una franquícia que ofereix el mateix producte en diversos llocs a la vegada.