Protestes durant la visita de Santi Vila a Blanes per l’allargament de l’autopista C-32 fins a Lloret

Un centenar de persones han protestat a Blanes contra l'allargament de l'autopista C-32 / Partisans Bohemis
Un centenar de persones en la protesta a Blanes contra l’allargament de l’autopista C-32 / Partisans Bohemis

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va visitar ahir la localitat selvatana de Blanes per assistir a dos actes diferents: la inauguració de les noves instal·lacions nàutiques, que es va dur a terme sense incidents, i un acte electoral per presentar el candidat de CiU a Blanes a les properes eleccions municipals i donar-li suport. En aquest darrer acte, que es va celebrar a la plaça Dels Dies Feiners, Vila es va trobar amb un centenar de veïns que el van rebre amb una forta escridassada per deixar clara la seva oposició frontal al projecte de perllongament de la C-32. Les manifestants portaven pancartes i van cridar consignes com “No a l’autopista C-32” o “Vila, mentider” durant tot l’acte.

“És una bona ocasió per demostrar al conseller Santi Vila que els blanencs i els lloretencs no compartim la seva opinió que aquesta sigui una obra beneficiosa ni per a les poblacions ni per al territori”, va explicar Jaume Pujadas, portaveu de la CUP de Blanes i membre de la plataforma contrària al projecte.

Arran de la forta cridòria, i després d’haver-se endarrerit en la seva arribada durant més d’una hora, el conseller va mantenir una conversa d’uns deu minuts amb els portaveus de l’associació mediambiental Salvem Pinya de Rosa i S.O.S Lloret abans d’iniciar l’acte electoral. Aquests li van demanar que fes marxa enrere en el projecte, etzibant-li els seus arguments. Vila va defensar la importància del projecte, que va qualificar “d’imprescindible”, i va afirmar que l’allargament s’havia projectat amb el consens territorial i institucional de la zona. La conversa va acabar quan Vila va emplaçar els portaveus a reunir-se i parlar tranquil·lament de l’afer, tot i que també va assenyalar que només estaria disposat a replantejar el projecte si els consistoris de Lloret de Mar i Blanes s’hi oposaven.

Un traçat de 6,5 quilòmetres que costarà 71 milions d’euros

El projecte que Santi Vila va presentar el 6 de març com “una reivindicació històrica de la Selva” preveu un traçat de 6,5 quilòmetres que costarà 71 milions d’euros. L’obra l’executarà Abertis en virtut d’un conveni signat amb la Generalitat. La intenció és que les màquines entrin sobre terreny al setembre i que s’enllesteixi en un termini de dos anys. Aquest projecte ha estat qualificat pel director d’Abertis Autopistes, Antoni Español, com “un exemple de col·laboració entre el sector públic i el sector privat”, i té el suport dels batlles de Lloret de Mar i Blanes, Romà Codina i Josep Marigó.

D’altra banda, i des del primer moment, el projecte ha topat amb una ferma oposició de les entitats que defensen el territori, de partits polítics com la CUP, i d’una gran part del veïnat de totes les poblacions afectades. El portaveu de l’associació Pinya de Rosa, Joan Mora, ha qualificat el projecte de “disbarat que destrossarà els boscos que hi ha entre Blanes i Lloret a més d’espais emblemàtics com el santuari del Vilar, Sant Pere del Bosc, l’ermita de Les Alegries o L’Àngel de Lloret”. “Hem intentat posar-nos en contacte amb la conselleria i l’únic que n’hem obtingut és opacitat. No hi ha un estudi d’impacte ambiental actualitzat, tot i que hi ha previst que es tallin més de 65.000 arbres”, ha explicat el portaveu. “Vila està fent campanya: ha anunciat aquest projecte com si no li costés res a la Generalitat, però aquesta obra no és gratuïta. S’haurà de pagar allargant les concessions o indemnitzant l’empresa en el cas que no hi hagi el trànsit que n’esperen”, ha dit Mora. El portaveu també mostra les discrepàncies pel que fa a la millora del trànsit que teòricament comportaria la realització d’aquesta obra i afirma que hi ha estudis que diuen que el 80% de trànsit que hi ha entre Blanes i Lloret és de gent que hi viu i treballa en aquestes poblacions. “L’únic que facilitarà és que la gent que vingui de la regió metropolitana i el Maresme arribin a Lloret abans” explica, per concloure que “l’empresa Abertis és l’única que en sortirà beneficiada”.

No sembla que les protestes s’hagin d’aturar. Hi ha involucrada gent de molts partits polítics, de moltes entitats i de molts municipis. En aquest aspecte, Jaume Pujadas emfatitza: “Aquesta batalla l’hem de guanyar al carrer, és imprescindible que tota la ciutadania ens mobilitzem per evitar aquesta destrossa, que afectarà irreversiblement els pocs paratges naturals que queden a aquesta zona de la Costa Brava que ja ha sigut tan maltractada.” Mora afirma amb convicció: “Plantejarem un full de ruta d’accions que seran imminents. No pararem, a partir d’ara.”